دانلود و خرید کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران عباس عبدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران اثر عباس عبدی

کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران

نویسنده:عباس عبدی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران

کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران نوشته عباس عبدی است. کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران را انتشارات همشهری منتشر کرده است.

انتشارات مؤسسه همشهری در جهت ارتقا سطح فرهنگی و آگاهی‌های جامعه، از سال ۱۳۷۳ به فعالیت حرفه‏ای در بازار نشر پرداخته است. این مرکز با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات مؤسسه همشهری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی‌ ـ‌ ‌مطبوعاتی ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این انتشارات در زمینه‌ چاپ و نشر کتاب‌های برگرفته از مجموعه نشریات مؤسسه، کتاب‌های حوزه علوم ارتباطات و کتاب‌های حوزه شهر و شهرنشینی و همچنین کتاب‌های تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه و سایر حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کند.

درباره کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران

اگر مهمترین هدف مدیریت شهری را توسعه‌ پایدار بدانیم، در این صورت، کاهش نابرابری‌ها یک رکن مهم این مدیریت خواهد بود. اهمیت نابرابری در حدی است که برخی از صاحب نظران اقتصادی معتقدند؛ برای مقایسه بهره مندی اقتصادی مردم جوامع مختلف نمی‌توانیم به مقایسه سرانه درآمد ملی آنها بسنده کنیم، بلکه این شاخص را باید با شاخص نابرابری اقتصادی یا ضریب جینی تعدیل کرد. مثلاً اگر درآمد سرانه در دو جامعه به ترتیب ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ دلار باشد، اما ضریب جینی در اولی ۰.۳و در دومی ۰.۲ باشد در این صورت درآمد سرانه قابل مقایسه این دو جامعه پس از تاثیر ضریب جینی تقریباً برابر است و چنین نیست که جامعه دوم بهره‌مندی اقتصادی بیشتری از جامعه اول داشته باشد. از سوی دیگر نابرابری مزمن موجب ناپایداری توسعه نیز خواهد شد، از این رو کوشش برای کاهش نابرابری به یکی از اجزای اصلی هر راهبرد مدیریت توسعه شهری تبدیل شده است. نابرابری وجوه گوناگونی دارد، نابرابری میان افراد، یا نابرابری منطقه ای از جمله این وجوه‌اند، گرچه با یکدیگر مرتبط‌اند، و برنامه ریزی برای تعدیل هر یک از این دو وجه به کاهش نابرابری در دیگری هم منجر خواهد شد، اما تفکیک میان آنها در برنامه ریزی توسعه شهری اهمیت دارد، و در این میان، این دو تاکید بر کاهش نابرابری‌های جغرافیایی اهمیت ویژه دارد. هرچه واحد جغرافیایی کوچکتر باشد، سیاست‌ها و برنامه‌های رفع تبعیض و نابرابری از این واحدهای کوچکتر به رفع نابرابری میان افراد نیز کمک بیشتری می‌کند. برای مثال در سطح شهر تهران می‌توان مناطق بیست و دوگانه یا نواحی شهرداری یا محلات تهران را که کوچکترین جزء جغرافیایی شهر تهران است مبنای مقایسه و عمل برای سیاست‌گذاری قرار داد؛ اما این مقایسه هرچه در ابعاد جغرافیایی کوچکتر انجام شود بهتر و قابل فهم‌تر است به ویژه آنکه واحد جغرافیایی مورد مقایسه واجد معنای اجتماعی هم باشد، و در میان موارد پیش گفته «محله» چنین مشخصه‌ای را دارد و هر محله دارای هویت و معنای اجتماعی نسبتاً مشخصی است. از این رو ارائه تصویری از نابرابری‌های اجتماعی میان محلات تهران به درک مدیریت کلان و میانی شهرداری از وضعیت کنونی شهر و چشم انداز مطلوب آینده آن کمک می‌کند، ضمن اینکه این تصویر میتواند پایه مناسبی برای مقایسه با تصاویری باشد که در آینده از وضعیت نابرابری در تهران ارائه خواهد شد.

گرچه تهران امروزه  یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است، اما در مقایسه با بسیاری از شهرها و پایتخت‌های دیگر کشورها که دارای تاریخ و پیشینه‌ای بسیار قدیمی هستند، شهری جوان محسوب می‌شود. عباس عبدی، روزنامه‌نگار شناخته‌ شده و پژوهشگر اجتماعی، در کتاب‌ اطلس نابرابری‌های اجتماعی محلات تهران که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ است، تلاش کرده با انعکاس بخشی از آمار جمع‌آوری‌شده، مسیر تغییر و تحولات کلانشهر تهران را در این دوره زمانی نمایش دهد. 

خواندن کتاب اطلس نابرابری های اجتماعی محلات تهران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه اقتصاد و فرهنگ پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۰٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۱ صفحه

حجم

۴۰٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۱ صفحه

قیمت:
۳۵,۳۵۰
تومان