دانلود و خرید کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران روح‌الله حسینیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران اثر روح‌الله حسینیان

کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران

معرفی کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران

کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران نوشته روح الله حسینیان است. این کتاب در واقع یک دایرة‌المعارف سیاسی و مبارزاتی علمای شیعی و خلاصه‌ای از کتاب‌های پنجگانه‌ی دانشمند فرزانه روح الله حسینیان در زمینه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی است و هرکتاب تحت عنوان یک بخش در این مجلد آمده است. 

درباره کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران

در این کتاب که مراحل آغازین نهضت امام‌خمینی (ره) و مبارزات ایشان بررسی می‌شود به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی، انقلاب سفید، قیام پانزده خرداد و نقش مرجعیت شیعه در این حوادث اشاره شده است. کتاب چهارم با عنوان «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران» به بررسی حوادث سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ می‌پردازد. در این کتاب، ابتدا به فساد و ناکارآمدی رژیم شاه و سپس به عملکرد ایدئولوژی‌های مارکسیسم و ناسیونالیسم اشاره شده؛ در نهایت نقش نیروهای مذهبی به رهبری امام‌خمینی (ره) مورد ارزیابی قرار گرفته است. کتاب پنجم با عنوان «یک سال مبارزه برای سرنگونی رژیم شاه» به حوادث منجر به وقوع انقلاب اسلامی بین بهمن ۱۳۵۶ تا بهمن ۱۳۵۷ می‌پردازد. همان‌طور که ذکر شد این دوره از کتاب‌ها سیر تاریخی و اندیشه‌ای حرکت روحانیت شیعه را از ابتدا تا تأسیس حکومت اسلامی در ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.

خواندن کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب درآمدی بر انقلاب اسلامی ایران

رفراندوم‌ انقلاب‌ سفید

کندی‌ «اعلام‌ کرد فقط‌ به‌ شرطی‌ به‌ حمایت‌ از شاه‌ ادامه‌ خواهد داد که‌ وی‌ به‌ اجرای‌ یک‌ برنامه‌ی‌ اصلاحاتی‌ دست‌ بزند».شاه‌ مأموریت‌ داشت‌ به‌ هر طریق‌ اصلاحات‌ مورد نظر آمریکا را در ایران‌ اجرا کند. به ‌پیشنهاد آمریکاییان‌ ابتدا قرار شد مسئولیت‌ اصلاحات‌ به‌ عهده‌ی‌ نخست‌وزیر باشد تا وجهه‌ی‌ شاه‌ حفظ‌ شود؛ ولی‌ با مبارزه‌ی‌ سرسختانه‌ی‌ مرجعیت‌ و عالمان‌ شیعی‌ با اولین‌گام‌ اصلاحات‌، رژیم‌ عقب‌‌نشینی‌ کرد. شاه‌ در ۱۹ دی‌ ۱۳۴۱ در اولین‌ کنگره‌ی‌ شرکت‌های‌ تعاونی‌ روستایی‌، نطقی‌ کرد که ‌خبر از دخالت‌ مستقیم‌ وی‌ در اجرای‌ اصلاحات‌ مورد نظر می‌داد. وی‌ در این‌ نطق‌ پس‌ از اشاره‌ به‌ اقدامات‌ دولت‌ امینی‌ و علم‌ در جهت‌ اجرای‌ اصلاحات‌، تصریح‌ کرد که نمی‌توانم‌ ناظری‌ بی‌‌طرف‌ باشم‌، «زیرا پرچم‌ این‌ مبارزه‌ را خود بر دوش‌ گرفته‌ام‌». وی‌ دراین‌ نطق‌ با اشاره‌ به‌ مخالفت‌ روحانیت‌ با اصلاحات‌ آمریکایی‌ گفت‌: «بدون‌ شک‌ عوامل ‌سیاه‌ ارتجاعی‌ که‌ به‌ خاطر حفظ‌ منافع‌ خود ملت‌ ایران‌ را در غرقاب‌ مذلت‌ و فقر و بی‌عدالتی‌ می‌خواهد، در قبال‌ این‌ تحول‌ عمیق‌ و اساسی‌ از پای‌ نخواهد نشست‌». وی‌ برای ‌اولین‌ بار از به رفراندوم گذاشتن اصلاحات خود، خبر داد و گفت:‌ «برای‌ سعادت‌ ملت‌ ایران‌ و به‌ منظور استقرار اصلاحات‌ انجام‌ شده‌ و احتراز از خدشه‌دار کردن‌ این‌ اصلاحات‌ از طرف‌ عوامل‌ ارتجاعی‌ و مخرب‌... تقاضا می‌کنم‌ برای‌ تصویب‌ ملی‌ این‌ اصلاحات‌ حرکت‌ کنند و آرای مثبت‌ خود را بدهند». شاه ‌اصلاحات‌ مورد نظرش‌ را که‌ به‌ رفراندوم‌ می‌گذاشت‌ چنین‌ تشریح‌ کرد:

«اصولی‌ که‌ من‌ به‌ عنوان‌ پادشاه‌ مملکت‌ و رئیس‌ قوای‌ سه‌ گانه‌ به‌ آرای عمومی ‌می‌گذارم‌ و بدون‌ واسطه‌ مستقیماً رأی‌ مثبت‌ ملت‌ ایران‌ را در استقرار آن‌ تقاضا می‌کنم‌، به‌ شرح‌ زیر است‌:

۱ ‌ـ الغای رژیم‌ ارباب‌ ‌ـ رعیتی‌، با تصویب‌ اصلاحات‌ ارضی‌ ایران‌ بر اساس ‌لایحه‌ی‌ اصلاحی‌ قانون‌ اصلاحات‌ ارضی‌ مصوب‌ ۱۹ دی‌ ماه‌ ۱۳۴۰ و ملحقات‌ آن‌؛

۲ ‌ـ تصویب‌ لایحه‌ی‌ قانون‌ ملی‌ کردن‌ جنگل‌ها در سراسر کشور؛

۳ ‌ـ تصویب‌ لایحه‌ی‌ قانون‌ فروش‌ سهام‌ کارخانجات‌ دولتی‌ به‌ عنوان‌ پشتوانه‌ی ‌اصلاحات‌ ارضی‌؛

۴ ‌ـ تصویب‌ لایحه‌ی‌ قانون‌ سهیم‌ کردن‌ کارگران‌ در منافع‌ کارگاه‌های‌ تولیدی‌ وصنعتی‌؛

۵ ‌ـ لایحه‌ی‌ اصلاحی‌ قانون‌ انتخابات‌؛

۶ ‌ـ لایحه‌ی‌ ایجاد سپاه‌ دانش‌ به‌ منظور تسهیل‌ اجرای‌ قانون‌ تعلیمات‌ عمومی‌ و اجباری‌»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
امام‌خمینی برای بازگشت خود فقط یک شرط را قائل شدند: «احساس اینکه وجودم در ایران نفعش زیادتر است».
ArEf

حجم

۷۷۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵۲ صفحه

حجم

۷۷۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵۲ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان