دانلود و خرید کتاب فرجام عقل فردریک سی. بایزر ترجمه سیدمحمدجواد سیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فرجام عقل

فرجام عقل، فلسفه آلمانی از کانت تا فیشته کتابی نوشته فردریک سی.بایزر است. این اثر پژوهشی کلی است درباره مهم‌ترین متفکران و مجادلات فلسفی میان بازه زمانی کانت و فیشته، دو فیلسوف بزرگ غربی.

درباره کتاب فرجام عقل

فردریک سی.بایزر در فرجم عقل، زمینه فلسفی ایده آلیسم پساکانتی و تاثیر منتقدان کانت بر بسط فلسفه او را بررسی کرده، یعنی او بر دوران میان سال‌های ۱۷۸۱ و ۱۷۹۳ و مسئله مرجعیت عقل که دغدغه اصلی فیلسوفان پساکانتی بود، تمرکز کرده است.

خواندن کتاب فرجام عقل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

پژوهشگران حوزه فلسفه به ویژه فلسفه مدرن و علاقه‌مندان به فلسفه غرب مخاطبان اصلی کتاب‌ فرجام عقل هستند.

جملاتی از کتاب فرجام عقل

طی سه ربع نخستینِ سده هجدهم، فلاسفه ذهن، درافتاده به دام مخمصه‌ای بودند. این فلاسفه همچنان درگیر همان پرسش‌های قدیمی بودند، هرگاه که به مسئله دکارتی ذهن-بدن می‌اندیشیدند. «آیا ذهن بخشی از طبیعت است بدان سبب که می‌توان بر طبق قوانین فیزیکی ایضاحش کرد؟» «یا اینکه ذهن بیرون از طبیعت است بدان سبب که بر مبنای قوانین فیزیکی تشریح‌نشدنی است؟». در نظر اصحاب ارتدکس روشنگری یا فیلوزوف‌ها، که نمی‌خواستند فهم مشترک خود را در ازای ایده‌آلیسم بارکلی یا قول به علل موقعی۲۰۰ مالبرانش کنار بگذارند، پرسش‌هایی از این دست ظاهرا تنها پرسش‌های ممکن بودند. در نظر آنها وضع چنین بود که گویی مخیر گشته‌اند میان برگزیدن ماتریالیسم یا دوآلیسم- ماتریالیسمی که ذهن را تبیین می‌کرد، از این طریق که آن را به ماشینی فرومی‌کاست، یا دوآلیسمی که ذهن را در قلمرویی فراطبیعی قرار می‌داد که از دسترس بررسی علمی خارج بود. آنها هیچ راه میانه‌ای بین این دو حد افراطی نمی‌دیدند: نوعی تبیین طبیعت‌گرایانه ذهن که نه فروکاست‌گرا باشد و نه ماتریالیستی.

فلاسفه ذهن سده هجدهم از این مخمصه در رنج بودند، زیرا نمی‌توانستند بار یک مفروض قدیمی دکارتی را از دوش خود بردارند -یعنی این فرض که پارادایم تبیین طبیعت‌گرایانه، مکانیسم است. آنها همچنان معتقد بودند که تبیین یک پدیده به‌منزله مندرج‌ساختن آن است تحت قوانین علی-معلولی. این دستورالعملی بود که علم مدرن با توفیقی چنین زیاد در تبیین جهان فیزیکی به کار بست؛ و پیشرفت به‌ظاهر اجتناب‌ناپذیر علم مدرن، این وعده را می‌داد که تمام رخدادهای طبیعی را می‌توان به همین نحو تبیین کرد. اما درست همین روشی که چنین در فیزیک موفقیت حاصل کرده بود، فیلسوفان را در برابر مخصمه‌ای قرار می‌داد. اگر ذهن را بر اساس قوانین طبیعی تبیین می‌کردند، در این صورت آن را به یک ماشین فرومی‌کاستند؛ اما اگر بر ویژگی‌های فی‌نفسه آن پای می‌فشردند، در این صورت ذهن را در قلمرویی فراطبیعی و رازآلود نهان می‌ساختند. در نتیجه، به نظر می‌رسید که یا ذهن را بدل به یک ماشین می‌کنند یا در زمره ارواح قرارش می‌دهند.

کین‌توزی
ماکس شلر
استمرار امر سلبی؛ نقدی بر اندیشه‌ی اروپایی معاصر
بنجامین نویز
درباره‌ی روح؛ هایدگر و این مسثله
ژاک دریدا
درباره‌ی انگیزه‌هایی که هوسرل را به ایده‌آلیسم استعلایی سوق دادند
رومن اینگاردن
گئورگ ویلهلم فردریش هگل؛ پدیدارشناسی روح
حسن عرب
جنون و مرگ در فلسفه
فریت گوون
نابهنجاری وحشی
آنتونیو نگری
ویتگنشتاین: راهنمایی برای سرگشتگان
مارک آدیس
فلسفه در آلمان
کریم مجتهدی
درباره فردیت و فرم‌های اجتماعی
گئورگ زیمل
نقادی نقد عقل محض
مهدی محمدی اصل
پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
دانش منطق
گئورگ‌ویلهلم‌فریدریش هگل
در باب تاریخ فلسفه‌ی جدید
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
امر الهی یونانی
فرانسوا توشار
جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران
ریچارد رورتی
رودلف کارناپ: ساختار منطقی جهان
توماس اوبل
آشنایی با پدیدارشناسی
کلاوس هلد
بیماری فراگیر در عصر نئولیبرال
آلن بدیو
اکولوژی مارکس؛ ماتریالیسم و طبیعت
جان بلامی‌فاستر

نظرات کاربران

داریوش پارسا
۱۳۹۸/۰۸/۱۵

این اثر بسیار ارزشمند و قابل تامل و جذاب هست. پرسش های چیستی و کیستی اینبار پیرامونه عقل گرایی به چالش کشیدنی فلسفی در وادی های مختلف راهه نجات یا غرق شدن در قلب معما نگاهی دیگر به آنچه مایه اندیشه خیر و شر

- بیشتر
سوکراتس
۱۳۹۸/۰۷/۲۴

خیلی مشتاقم برا خوندنش ، روایتی از جریان در حاشیه فلسفه که نقش پررنگی در جریان اصلی داشته طاقچه یه تخفیف خوب بده تو هفته کتاب بگیریمش

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۶۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۲۰ صفحه

حجم

۵۶۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان