دانلود و خرید کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی جان ال. دیلی ترجمه حبیب ابراهیم پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی اثر جان ال. دیلی

کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی

معرفی کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی

کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی؛ سیاست‌ها و اقدامات نوشتهٔ جان ال. دیلی و ترجمهٔ حبیب ‌ابراهیم‌پور و پریسا امکانی و یاور بابائی است. نشر نور علم آن را راهی بازار کتاب کرده است.

درباره کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی؛ سیاست‌ها و اقدامات

منابع انسانی اصلی‌ترین سرمایهٔ هر سازمان محسوب می‌شود و موفقیت هر سازمانی بستگی به تعداد و کیفیت این سرمایه دارد. بر حسب نوع سازمان شایستگی‌های مورد انتظار از منابع انسانی نیز متفاوت است. در کتاب‌هایی که در حوزهٔ منابع انسانی نگارش شده بین نوع سازمان و منابع انسانی بحث چندانی صورت نگرفته است و کتاب‌های این حوزه به بحث‌های محض منابع انسانی با عنوان مدیریت منابع انسانی پرداخته‌اند. وجه تمایز این کتاب با کتاب‌های دیگر در اختصاص مباحث آن به منابع انسانی در بخش دولت است و از جمله کتاب‌هایی است که به نحوهٔ مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی می‌پردازد. مولف کتاب با علم بر تفاوت منابع انسانی و شایستگی‌های مورد نیاز این منابع در بخش دولت و سازمان‌های دولتی به نگارش این کتاب پرداخته‌ است. هدف اصلی از نگارش کتاب حاضر تاکید بر تفاوت مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی در مقایسه با بخش خصوصی، ایجاد زمینه برای شکل‌گیری مطالعات و تحقیقات با رویکرد بخش دولتی و پرداختن به نحوه مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی و ارائه راهکار در این زمینه است.

کتاب حاضر ساختاری آموزشی داشته و در ابتدای هر فصل پرسش‌هایی طرح می‌شود که مباحث فصل معطوف به پاسخ به آن پرسش‌هاست. در انتهای هرفصل نیز خلاصهٔ فصل آورده شده است. با توجه به هدف نگارش کتاب مباحث در نه فصل طراحی و تدوین شده است. فصل اول به توضیح مدیریت منابع انسانی در قرن بیست و یکم اختصاص دارد و شامل مباحث زیر است: پاسخگویی به خواست عموم مردم، تساوی اجتماعی، تمرکز مأموریت محور، شایستگی مبتنی بر مهارت در شیوه‌های استخدامی، شایستگی متخصصان منابع انسانی، فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق، نقش‌های مدیریت منابع انسانی، گونه‌شناسی استوارت و براون، گونه شناسی لیپک و اسنل و تاریخچه مدیریت منابع انسانی. در پایان فصل به چالش‌های مدیریت منابع انسانی در قرن بیست و یکم پرداخته می‌شود.

فصل دوم فعالیت‌های اصلی مدیریت منابع انسانی از جمله اهداف، دیدگاه‌ها، فعالیت‌های اصلی مدیریت منابع انسانی، مدیریت فرصت‌های اشتغال، کار و زندگی، استعداد، عملکرد، توسعه استعداد، جبران خدمات و مزایا، روابط کار و کارمند، عوامل محیطی و سطوح سیستم مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی به عنوان شغل حرفه ای را مورد بحث قرار می‌دهد.

در فصل سوم مدیریت فرصت شغلی با موضوعات فلسفه مدیریت فرصت اشتغال در محیط‌های کاری دولتی، فرصت اشتغال برابر، مزایای استفاده از فرصت اشتغال برابر، معایب استفاده از فلسفه فرصت اشتغال برابر، مزایای استفاده از برنامه‌های اقدام مثبت، معایب استفاده از برنامه‌های اقدام مثبت، مروری بر قوانین استخدامی ایالات متحده و قانون کار ایران بحث می‌شود. فصل چهارم به مدیریت کار و زندگی اختصاص دارد و شامل مباحث تعادل کار و زندگی، مزایای سازمانی، مزایای سنتی، مزایای خانواده پسند، کیفیت فرهنگ کار و زندگی، تعیین نیازهای کار و زندگی در محل کار، ارزیابی نیازهای کار و زندگی می‎‌شود.

در فصل پنجم مدیریت کسب استعداد با موضوعات فازهای مدیریت کسب استعداد شامل فرایند کارمندیابی، عوامل موثر بر استراتژی‌های کارمندیابی، منابع کارمندیابی، رویکردهای مستمر و متناوب به کارمندیابی و روش‌های کارمندیابی، فرآیند گزینش استعدادها بحث می‎‌شود. فصل ششم مدیریت عملکرد را با مباحث بازبینی عملکرد، خطاهای ارزیابی، تاخر و تقدم، الگوی ارزیاب، اثر‌هاله ای، مقایسه، سوگیری شخصی ارزیابان، رویکردها و مدل‌های اندازه‎گیری عملکرد، روش‌های ارزیابی عملکرد را دنبال می‌‎کند.

در فصل هفتم مدیریت توسعه استعداد با سبک‌های یادگیری، آموزش نیروی کار در زمان حال و آینده و روش‌های آموزش بحث می‎‌شود. فصل هشتم مدیریت جبران خدمات و مزایا را با موضوع مدیریت جبران خدمات، برابری جبران خدمات داخلی، برابری جبران خدمات خارجی، اهمیت جبران خدمات برای کارکنان، طراحی سیستم حقوق و دستمزد، روش‌های ارزشیابی مشاغل، روش امتیازی، مقایسه عوامل، طبقه بندی، رتبه‌بندی، مزایای کارکنان، مزایای اجباری و مزایای داوطلبان بحث می‌‎کند.

در فصل نهم مدیریت روابط کار و کارمند، نقش‌های متخصصان روابط کارمند، مسئول تطبیق، سیاست‌گذار، قهرمان فرهنگ متعالی، ناظر نگرش کارکنان، میانجی‌گر اختلافات، رفتار کارمند، برنامه‎‌های انضباطی تصاعدی، روش‌های تغییر رفتار، اتحادیه‌های سازمان‌های دولتی، فرایند مذاکره دسته جمعی، مدیریت فرایندهای قراردادها و حل شکایات، کمیته‌های کار و مدیریت، حل وضعیت بحرانی بحث می‌شود.

با توجه به بدنهٔ عظیم دولت در ایران و مشکلات و چالش‌های مدیریت منابع انسانی در این بخش کتاب حاضر آموزه‌های خوبی در اختیار مدیران این بخش قرار می‌دهد. 

خواندن کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی؛ سیاست‌ها و اقدامات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب حاضر منبع ارزشمندی برای مدیران دولتی، پژوهشگران و دانشجویان مدیریت دولتی محسوب می‌شود.

بخشی از کتاب مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی؛ سیاست‌ها و اقدامات

فرصت اشتغال برابر، شامل سیاست‌های عمومی متشکل از اقدامات قانونی، تصمیمات نظارتی، دستورات اجرایی، قضایی و نتایج طراحی شده به منظور دسترسی مساوی همه متقاضیان اشتغال در جامعه آمریکا است و به عنوان مکانیزمی برای داوری اختلافات در مسائل مربوط به تبعیض در گزینش عمل می‌کند. اصل کلیدی فلسفه فرصت اشتغال برابر این است که فردی که دارای مهارت‌های دانش و توانایی قوی است، باید برای اشتغال انتخاب شود. بنابراین، افرادی که با توجه به پیش-بینی عملکرد معتبر و قابل اعتمادشان به عنوان واجد شرایط شناخته شده‌اند نباید براساس عوامل غیرمرتبط با کار، از اشتغال کنار گذاشته شوند. ویژگی‌های شخصی یک کارمند که ارتباطی با عملکرد شغلی ندارد‌ (مانند جنسیت، نژاد، مذهب، سن، ملیت و...) نباید به عاملی برای تصمیم‌گیری و گزینش در اشتغال‌ (و یا ارتقا) تلقی شود، مگر اینکه دلایل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد که ارتباط آنها را توجیه کند. به طور معمول، چنین ویژگی‌هایی فقط برای قانع‌کننده‌ترین دلایل مجاز هستند.

در اصطلاح مدیریت منابع انسانی، تبعیض شغلی زمانی مجاز شمرده می‌شود که آن شغل جزو قانون تصدی شغلی براساس شایستگی (BFOQ) شناخته شود و به عنوان بخشی از فرایند تعیین اشتغال پذیرفته شده باشد. BFOQ می‌تواند افراد واجد شرایط اشتغال را با توجه به برخی ویژگی‌های شخصی (مانند سن، جنس، یا اعتقادات مذهبی)، حتی زمانی که متقاضیان می‌توانند توانایی خود را برای انجام مسئولیت‌های شغلی اثبات کنند، محروم کند. یکی از نمونه‌های بارز BFOQ، که در محیط‌های کاری آمریکا اجرا می‌شود، اجبار به بازنشستگی خلبانان خطوط هوایی تجاری آمریکا در سن شصت‌وپنج سالگی است. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۶ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۶ صفحه

قیمت:
۶۷,۰۰۰
تومان