دانلود و خرید کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی عبدالرضا قریشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی اثر عبدالرضا قریشی

کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی

انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی

کتاب الکترونیکی «فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی» نوشتهٔ عبدالرضا قریشی در انتشارات سخن به چاپ رسیده است. عنوان این رساله بررسی فرهنگ‌های عرفانی فارسی و ارائهٔ یک فرهنگ عرفانی جدید بر پایهٔ روش‌های نوین فرهنگ‌نویسی بود. در اثنای نگارش رساله، بنا شد که اصطلاحات استعاری عرفانی متمایز و مشخص شوند تا فرهنگ مجزایی برای این اصطلاحات تهیه گردد. بنا به پیشنهاد و با راهنمایی ایشان، در حدود یکصد و چهل اصطلاح پرکاربرد و مهم که مورد نیاز بسیاری از دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به عرفان و تصوف است، انتخاب و کار بر روی آن آغاز شد.

درباره کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی

در فرهنگِ حاضر اصطلاحاتِ استعاری و نمادینِ عرفان و تصوف با پشتوانهٔ شواهدی از متونِ نظم و نثرِ عرفانیِ فارسی، تألیف شده از قرن پنجم تا سیزدهم هجری، بررسی شده و تعاریف و مفاهیمِ آن‌ها که از دلِ متون استخراج گردیده، در اختیارِ مخاطب قرار گرفته است.

بسیاری از متون نثر و نظمِ فارسی مربوط به عرفان و تصوف هستند؛ یعنی یا در شمار متون تعلیمی عرفانی هستند یا در توضیح و شرح باورها، عقاید، رسوم و اصول عرفانی تألیف و تصنیف شده‌اند و یا در نقد و بررسی آراء و عقاید و تعلیمات عرفانی پدید آمده‌اند. از آغاز قرن ششم هجری میدانِ فراخِ شعر فارسی در اختیار عارفان و صوفیان قرار گرفت و عارفانِ شاعر یا شاعرانِ عارف با استفاده از ابزار نیرومندِ شعر، اندیشه‌ها و افکار خود را در جامهٔ اصطلاحاتِ خاص در سطح وسیعی از سرزمین‌های تحت تأثیر زبان فارسی ترویج دادند. 

کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزهٔ عرفان و تصوف پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب فرهنگ اصطلاحات استعاری و نمادین عرفانی

عرفان و تصوف مفهومی است پیچیده و پُر رمز و راز. اگر بتوان تعریفی از آن ارائه کرد، شاید این‌گونه بتوان گفت که عرفان معرفتی است شهودی به واقعیتِ حقیقیِ هستی که همانا خداست. شناخت و معرفتی که فرآیندی درونی دارد و هدفِ آن رسیدن به حقیقتِ مطلق و اتصال به خداست. هدفِ عرفان رسیدن به حقیقتِ نهایی هستی و شناختِ کاملِ اوست. این حقیقت خدایی است که نورِ او همهٔ هستی را فراگرفته و همهٔ آفریده‌ها جلوه‌هایی از این نور هستند. عارف و صوفی برای رسیدن به این هدف به ابزار نیاز دارد مانندِ گذشتن از خود و نیازهای خود، پشتِ پا زدن به دنیا و زیبایی‌های آن، تبدیلِ ویژگی‌های بشری به صفاتِ الهی و صفای دل.

این مفهوم دو اصطلاح را دربر دارد: عرفان و تصوف. در متون و آثاری که از سوی بزرگان و دانشمندانِ این مکتب، یا از سوی منتقدان و دیگر پژوهشگران نگاشته شده، هریک از این دو اصطلاح در بسیاری از موارد به تنهایی و نمایندگی از دیگری به کار رفته است؛ یعنی گاهی تصوف و تصوفِ اسلامی در معنای کلیّتِ آن استفاده شده و گاهی نیز با عنوانِ عرفان و عرفانِ اسلامی از آن یاد گردیده و حتّی عارف و صوفی هم در یک معنا به کار رفته است. با در نظر گرفتنِ تمامِ تعاریف و مصادیقی که برای این دو اصطلاح در پی می‌آید، می‌توان گفت که عرفان یک مفهومِ کلی و عام است که شاملِ مباحث و برنامه‌های علمی و نظری برای رسیدن به وحدت و فنای در ذاتِ خداست، ولی تصوف یکی از شاخه‌ها، زیرمجموعه‌ها و یکی از جلوه‌های عرفان است. تصوف روشی است عملی که پیروانِ آن اعمال و تکالیفِ معیّنی را زیرِ نظر شخصی به نام مرشد و پیر انجام می‌دهند. این آداب و قوانین به وسیلهٔ بنیان‌گذاران و پیرانِ هر فرقه و طریقت وضع می‌شود تا صوفی و سالک را به سرمنزلِ مقصود که همانا رضایتِ پیر و خداست، رهنمون شود. این حکایت از اسرارالتوحید می‌تواند تأییدی بر این گفته باشد: «خواجه مصعد پسرِ خواجه امام مظفرِ حمدانِ نوقانی گفت که یک روز شیخ بوسعید، قَدَّس الله روحَهُ العزیز، با پدرم نشسته بودند. پدرم شیخ را گفت: صوفیت نگویم و درویشت نگویم، بلکه عارفیت گویم به کمال. شیخ بوسعید گفت: آن بوَد که او گوید.» (صفا، ۳۴۳: ۱۳۸۸)

دربارهٔ معنا، مفهوم و ریشه‌شناسی این دو اصطلاح در طولِ زمان بحث‌ها و پژوهش‌های دامنه‌داری انجام گرفته و نظرات گوناگونی ابراز شده است که به اختصار به آنها اشاره می‌شود:

الف. عرفان: اصطلاح عرفان در زبان عربی از ریشهٔ «عَرَف» و به معنای شناختن است. شناختنی عمیق و باطنی که هدفِ آن معرفتِ خدا و رسیدن به اوست. «علمای اصول فرق نکرده‌اند میان علم و معرفت و هر دو را یکی گفته‌اند، امّا مشایخ این طریقت (رض) علمی را که مقرونِ معاملت و حال باشد و علم آن عبارت از احوال خود کند آن را معرفت خوانند، و مر عالمِ آن را عارف، و علمی را که از معنی مجرّد بوَد و از معاملت خالی آن را علم خوانند و مر عالم آن را عالم. پس آنکه به عبارت مجرّد و حفظ آن بی‌حفظ معنی عالم بوَد ورا عالم خوانند و آنکه به معنی و حقیقت آن چیز عالم بوَد ورا عارف خوانند.» 

فرهنگنامه رمزهای غزلیات مولانا
رحمان مشتاق مهر
شرح مشکلات کشف المحجوب
طاهره سمواتی
رباعیات خیام و خیامانه های پارسی
سیدعلی میرافضلی
فرهنگ شاهنامه؛ جلد یکم
علی رواقی
زبان شعر در نثر صوفیه
محمدرضا شفیعی کدکنی
فرهنگ عامه در آثار خواجوی کرمانی
محمدرضا صرفی
فرائد: فرهنگ واژگان دشوار و نوادر قرآن کریم بر پایه ترجمه‌های کهن
فرزاد جعفری
رطل گران (شرح غزلیات مولانا)؛ جلد دوم
ناهید عبقری
شرح مثنوی معنوی؛ جلد چهارم
ناهید عبقری
فرهنگ مولوی
ناهید عبقری
شرح مثنوی شریف (جلد سوم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
حدیقة‌الحقیقه (جلد اول)
سنایی غزنوی
مختارنامه؛ مجموعه آثار عطار جلد ۵
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
شرح مثنوی معنوی؛ جلد ششم
ناهید عبقری
نردبان آسمان؛ جلد دوم
محمد شریفی
اسرارنامه
محمدرضا شفیعی‌ کدکنی
شرح و تحلیل قصیده لامیه العرب
سیدمحمد موسوی بفرویی
سنایی‌پژوهی (مجموعه مقالات همایش بین‌المللی حکیم سنایی)
مریم حسینی
شرح مثنوی معنوی؛ جلد سوم
ناهید عبقری
نردبان آسمان؛ جلد اول
محمد شریفی

نظرات کاربران

حسین
۱۴۰۰/۱۱/۲۷

پی دی اف باشد می‌خرم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۳۶۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان